AGENCJA METAL MUNDUS











Nawigacja
Artykuły » Recenzje - H » HETMAN - Skazaniec
HETMAN - Skazaniec


1. Ekstradycja
2. Skazaniec
3. Banita
4. Mija czas
5. On
6. Kłamstwa
7. Terrorism
8. Wiedźma
9. Dr. Jackyl & Mr. Hyde
10. Odchodzę
11. R.I.P







Hetman poznałem za sprawą płyty "Złe sny". Była połowa lat dziewięćdziesiątych i człowiek jak gąbka chłonął wszelkie hard rockowe dźwięki - zwłaszcza w języku ojczystym. Od kilku lat taka muzyka była już w odwrocie. To co wówczas zwróciło moją uwagę - to rewelacyjny wokal i genialna wręcz praca gitar. Wszystko okraszone było nieco tandetnymi klawiszami, które przywodziły na myśl wczesne Bon Jovi.

Minęło prawie półtora dekady. W moje ręce wpada najnowsza płyta rodzimego Hetmana - pierwsze zaskoczenie - wokalizami na "Skazańcu" zajął się Paweł Kiljański. A jego głos wyzbył się resztek słodyczy i jest prawdziwym, rasowym metalowym głosem, nie stroniącym od używania zarówno chrypy jak i wysokich rejestrów. Pierwszy raz na płycie Hetman można pochwalić teksty. Muszę przyznać, ze zespołowi w przeszłości zdarzało się śpiewać o przysłowiowej "dupie Maryny". Na "Skazańcu" Hetman nie ma się czego wstydzić. Występują tu zarówno zaangażowane politycznie teksty, jak i wysoce prorefleksyjne tematy, lub po prostu opowieści, które poruszają tematykę popularną w muzyce rokowej (Banita, Wiedżma, Dr. Jackyll i Mr. Hyde). Warte uwagi są również utwory instrumentalne. Mnie urzekł szczególnie utwór "Ekstradycja", w którym gitary zdecydowanie chodzą i brzmią "pod Satrianiego". Na skazańcu możemy doszukać się wielu wpływów. Nie można jednak posądzić zespołu o naśladownictwo. Nawet niewprawne ucho może wychwycić czy sposób artykulacji czy też brzmienie najlepszych wzorów rockowych i metalowych. Nie trudno dopatrzeć się wpływów Scorpions, czy Maiden. W zawodzeniach gitary w kawałku "Przemija czas" z kolei wychwytuję zdecydowane wpływy Savatege. Utwór brzmi po prostu niesamowicie.
Kolejne pokłony należą się klawiszowcowi. Klawisze używane są z umiarem - doskonale podkreślają klimat, lecz nie zakłócają charakteru rockowej muzyki.
To co mnie zaskoczyło na tej płycie, to fakt, że gitara basowa nie została potraktowana po macoszemu. Naprawdę genialnie współbrzmi z gitarami rytmicznymi!
Urozmaiceniem na albumie są często używane sample. Zarówno odgłosy kroków, śmiechy, czy też nawet odgłos dziecięcych zabaw - trzeba przyznać - pomaga w wizualizacji utworów w głowie słuchacza. Moim zadaniem jednak w tym konkretnym przypadku zabieg nieco przedawkowany.
Ciekawym motywem jest zastosowanie growli w utworze "Terrorism" tworzy to rzeczywiście ciężki i brutalny refren, szczególnie po tak lekkim wstępie. W tym zamym utworze nastrój nipokoju pokreślony jest przez wygrywający dysonansową solówkę saksofon (w każdym razie jakiś instrument dęty).

Trzeba przyznać, ze pod postacią najnowszej produkcji Hetmana dostajemy jedną z najlepszych polskich płyt utrzymanych na pograniczu hard i heavy. Pozostaje jedynie żałować, ze po nagraniu "Skazańca" z zespołem pożegnali się Paweł Kiljański, Radosław Chwieralski i Jacek Zieliński.

9/10
Piospy
Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
 

METAL MUNDUS NA FACEBOOKU
*** KOIOS
*** WHORION

więcej wywiadów
*** TESTAMENT
+ Annihilator
+ Death Angel
- A2/ Wrocław

więcej relacji
ARTYKUŁY
*** Czerniejąca Magma
- słów kilka o niezrealizowanym albumie Closterkellera


Top Top  35,562,845 unikalne wizyty  Top Top