AGENCJA METAL MUNDUS


METAL UP!

= 15.12.2018

- A PERFECT CIRCLE
- CHELSEA WOLFE

+ Kraków / Tauron Arena



= 15.12.2018

- MERRY CHRISTLESS 2
Zagrają:

- BEHEMOTH
- BOLZER
- IMPERATOR
- BATUSHKA
- UNTERVOID

+ Gdańsk / B90



= 16.12.2018

- MERRY CHRISTLESS 2
Zagrają:

- BEHEMOTH
- BOLZER
- IMPERATOR
- BATUSHKA
- UNTERVOID

+ Wrocław / A2



























Nawigacja
Artykuły » Recenzje - B » BIEGUN ZACHODNI - Pamiętaj kim byłeś (2017 self-released)
BIEGUN ZACHODNI - Pamiętaj kim byłeś (2017 self-released)
01. Głęboki wdech
02. Lepiej późno niż później
03. Za wiarę
04. Nieśmiertelni
05. Armia
06. Krzyk
07. Menel
08. Nie ma innej drogi
09. Niewiele
10. Pamiętaj kim byłeś



Skład:
Kamil Czupryś (wokal)
Mikołaj Wróblewski (gitara)
Kamil Dziedzic (gitara)
Bartłomiej Filip (bas)
Ernest Dziedzic (perkusja)



Starych fanów polskiego hard rocka zasmuciła zapewne wiadomość o opuszczeniu szeregów prekursora ostrego grania w Polsce, czyli zespołu TSA przez wokalistę. W historii tej grupy dochodziło już do rozłamów, działały przez pewien czas nawet dwa zespoły o zbliżonej nazwie, jednak – jak dobrze wiemy – skład tej grupy jest dla fanów równie ważny, jak jej muzyka. Zacząłem się zastanawiać, czy znajdzie się ktoś, kto może nie tyle wypełni lukę po „klasycznym” TSA, ile przejmie „pałeczkę”, bo przecież bez względu na to, czy zespół będzie kontynuował grę, czy zaprzestanie działalności, kiedyś musiałby rozstać się ze sceną. Czy nam się to podoba, czy nie, wiek robi swoje i każdy z nas musi w pewnym momencie liczyć się z tym, że już dłużej nie da rady robić tego, co kiedyś wykonywał z łatwością.

Piszę ten przydługi wstęp nie bez powodu, albowiem całkiem niedawno trafił w moje ręce album zespołu BIEGUN ZACHODNI. Kiedy napisali do mnie, że grają hard rocka i zapytali, czy mogą przysłać swój album do recenzji, oczywiście odpowiedziałem, że mogą, ale nie miałem pojęcia, że czas, kiedy ten właśnie krążek do mnie dotrze będzie też okresem wspomnianego rozwodu w TSA. Kiedy zacząłem słuchać materiału z debiutanckiej płyty nowego zespołu nagle stwierdziłem, że grupa ma szansę przejąć wspomnianą schedę po starszych kolegach. Bo jest w tej muzyce dokładnie to, co radowało (wciąż raduje) nas w muzyce TSA. Jest specyficzna moc i specyficzny klimat, są specyficzne melodie i specyficzne teksty. Jest specyficzny rytm i specyficzne aranżacje. Jest dokładnie to, czego trzeba, aby dobrze wykonywać muzykę, jakiej nauczyło nas i na jakiej wychowało nas TSA.

Młodzi ludzie znakomicie odrobili pracę domową, dobrze widać i słychać, że są osłuchani, że wiedzą, jak robić tego rodzaju muzykę i robią ją w znakomity sposób. Oczywiście album nie zrobi takiego zamieszania, jak pierwsze płyty TSA, bo to nie te czasy, nie ta rola muzyki w życiu młodych fanów. Ale cieszy, że zespół chce robić taką muzykę i robi ją w bardzo dobry sposób. Korzysta z pewnych patentów, ale ich nie powiela, raczej przekształca i dodaje sporo od siebie. Dlatego ta muzyka brzmi jak ta „stara”, a zatem może dotrzeć do starych, ale też młodych miłośników hard rocka w jego polskiej odmianie. Bo opolska grupa była inna, była wyjątkowa i jedyna na całym świecie, i rzeszowska grupa ma szansę być dokładnie taką samą. Nie tą samą, taką samą, czyli grupą grającą dobrego, solidnego hard rocka z elementami innych stylów muzycznych, ze szczególnym uwzględnieniem bluesa.

Album wciągnął mnie już podczas pierwszego słuchania, bardzo mi się spodobał, musiałem zatem wysłuchać go kolejny raz, a potem jeszcze kolejny. Bo najpierw nie wierzyłem, że ktoś będzie w stanie zrobić tak dobrą, klasyczną, a jednocześnie nowoczesną muzykę. Z każdym kolejnym słuchaniem podziwiałem prostotę aranżacyjną zawartych na krążku utworów, tę prostotę, która jest zazwyczaj wynikiem ogromnego doświadczenia. A przecież grają tę muzykę młodzi ludzie! Zauroczyła mnie prosta, wyrazista, solidna sekcja, zauroczyli mnie gitarzyści „skromnymi”, a jakże wysublimowanymi zagrywkami i solówkami, wreszcie natychmiast polubiłem zarówno głos, jak i sposób interpretacji tekstów przez wokalistę. Tekstów – co istotne – po polsku. Nie ma książeczki w płycie, ale da się wyłapać sporo z tego, co śpiewa wokalista. A porusza w tekstach problemy, które… poruszało TSA. I tu też nie ma powielania, a jedynie zainteresowanie sprawami społecznymi, kwestiami moralnymi, chociaż nie zabrakło też spraw damsko-męskich.

Nie czas to jeszcze i nie pora, by zakrzyknąć słynne słowa o śmierci i narodzinach króla, bo Rzeszowiacy muszą (powinni) jeszcze zapracować na to określenie. Ale mają ku temu podstawy, mają szansę stać się jedną z najciekawszych grup uprawiających to wąskie poletko, które stworzyła i zasiała opolska grupa. Mam nadzieję, że młodzi ludzie nie spoczną na laurach, że będą rozwijać swoje zdolności techniczne, że jeszcze popracują nad tekstami, by przejść z licznej jeszcze w kilku miejscach bezpośredniości w stronę większej metaforyczności, ale przede wszystkim liczę na to, że się nie poddadzą, że dalej będą tworzyć równie dobrą, intrygującą, dobrą hard rockową muzykę.

9/10
Ray



BIEGUN ZACHODNI @ FACEBOOK
Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
 

METAL MUNDUS NA FACEBOOKU
**SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY**
- Smutnice


**RIGOR SARDONICOUS**
- Ridenti Mortuus


**AUTHORITY**
- Acantha


**SNAKEYES**
- Metal Monster


**DEFIANT**
- Insurrection Icon


**MASTER
- Vindictive Miscreant

**DE PROFUNDIS
- The Blinding Light Of Faith

**COMATOSE VIGIL A.K.
- Evangelium Nihil

**DEPRAVITY
- Evil Upheaval

**BLAZON STONE
- Down in the Dark

**NECRO
- No Mercy For Motherfuckers

**ORDER OV RIVEN CATHEDRALS
- Gobekli Tapes

**PRO-CREATION
- Noli me tangere

**SHADOWKEEP
- ShadowKeep

**RAPHEUMETS WELL
- Enders Door

**C4
- Next Issue Of The Rotten World

**DEMONIC OBEDIENCE
- Fatalistic Uprisal Of Abhorrent Creation

**NECRO
- Toothless Zombie

**CRAWL
- Rituals

**DENOUNCEMENT PYRE
- Black Sun Unbound

**AUTARCIE
- Sequania


więcej recenzji
**** INTERNAL QUIET ****


***** THUNDERWAR *****


****** JITTERFLOW ******


******* WAR-SAW *******


*** DORMANT DISSIDENT **


*** MARTYRDOOM
*** GRIN
*** WATCH OUT STAMPEDE
*** CLOSTERKELLER
*** AMORPHIS
*** KOIOS
*** WHORION

więcej wywiadów
***Michael Schenker Fest
- Turbinenhalle/ Oberhausen


***Summer Dying Loud 2018
- Aleksandrów Łódzki


***GOMOR
+ Penerra
- New York/ Łódź


***DIAMOND HEAD
+ Blinding Sparks
+ Internal Quiet
- Hydrozagadka/ Warszawa


***POWERWOLF
+ Amaranthe
+ Kissin' Dynamite
- Progresja/ Warszawa


*** PRIMAL FEAR
+ RIOT V
+ Existance
- Nova Chmelnice/ Praga

*** VADER
+ MARDUK
+ Arkona
+ Insidius
- Progresja/ Warszawa

*** Uwolnić Muzykę VII
- Środa Śląska

*** Headbangers Open Air 2018
- Brande-Hörnerkirchen/ Niemcy

*** IRON MAIDEN
+ Killswitch Engage
- Waldbühne/ Berlin

*** Rock&Rose Fest 2018
+ Exumer
+ Decapitated
+ Wolf Spider
+ Alastor
- Leash Eye
- Totem
- Kutno

*** MARDUK
+ Infernal War
+ Arkona
- U Bazyla/ Poznań

*** SEPULTURA
+ Obscura
+ Goatwhore
+ Fit For An Autopsy
- Proxima/ Warszawa

*** FURIA
+ Thaw
+ Sacrilegium
+ Licho
- Progresja/ Warszawa

*** NEUOBERSCHLESIEN
+ Transgresja
- Proxima/ Warszawa

*** TESTAMENT
+ Annihilator
+ Death Angel
- A2/ Wrocław

*** W.A.S.P.
+ GATE Crasher
- Sportovni Hala/ Hluk

*** ICED EARTH
+ Freedom Call
+ Metaprism
- Festsaal/ Berlin

więcej relacji
*** Będziesz smażyć się w piekle


*** Hammer Of The Gods


*** Motorhead w studio


*** Hellbent For Cooking. The Heavy Metal Cookbook

*** Biografia Led Zeppelin. Kidy giganci chodzili po Ziemi


więcej recenzji
ARTYKUŁY
*** Czerniejąca Magma
- słów kilka o niezrealizowanym albumie Closterkellera


Top Top  31,218,710 unikalne wizyty  Top Top