AGENCJA METAL MUNDUS


METAL UP!

= 26.08.2017

QUALITY HARD ROCK I: SUMMER EDITION

- LADY STRANGE
- OCTOPUS RIDE
- AQUILLA

+ Warszawa / VooDoo Club


= 30.08.2017

- RISIN SABOTAGE
- WEIRD TALES

+ Warszawa / Chmury




= 09.09.2017

BESTIAL LACERATION III

- 13TH MOON
- DEUS MORTEM
- TEMPLE DESECRATION

+ Chorzów / Red & Black





= 11.09.2017

- WINTERSUN

+ Warszawa / Progresja





= 15.09.2017

- THE SISTERS OF MERCY

+ Warszawa / Progresja





= 20.09.2017

- WINTERSUN

+ Kraków / Kwadrat





= 23.09.2017

- SULLY ERNA (VOICE OF GODSMACK)

+ Wrocław / A2





= 23.09.2017

- CHRIST AGONY
- TRAUMA
- EPITOME
- TERRORDOME
- FAM

+ Bielsko-Biała / RudeBoy Club





= 24.09.2017

- SULLY ERNA (VOICE OF GODSMACK)

+ Łódź / Wytwórnia





= 26.09.2017

- ARCH ENEMY
- JINJER

+ Warszawa / Progresja







= 27.09.2017

- HORNA
- SHAARIMOTH
- THY DARKENED SHADE

+ Warszawa / VooDoo



= 28.09.2017

- HORNA
- SHAARIMOTH
- THY DARKENED SHADE

+ Bielsko-Biała / RudeBoy Club



= 06.10.2017

- UNSANE
- MOAFT

+ Warszawa / Hydrozagadka





= 07.10.2017

GOTTA GO FESTIVAL

- HOPES
- BULBULATORS
- AFTER LAUGHTER
- HARD WORK
- TERRORDOME
- CASTET
- BLACK PALATE

+ Cieszyn / Panopticum





= 07.10.2017

- UNSANE

+ Wrocław / Carpe Diem


























































Nawigacja
Artykuły » Recenzje - O » OBERSCHLESIEN & Adam Sztaba - Symfonicznie (2017 SP Records)
OBERSCHLESIEN & Adam Sztaba - Symfonicznie (2017 SP Records)
01. Fojerman
02. Ajza
03. Samotny
04. Oberschlesien
05. Boży Gniew
06. ORP Orzeł
07. Jadymy durch
08. Futer
09. Niechciane dzieci
10. Strach
11. Mamo
12. To nie sen
13. Król Olch
14. Richter



Skład:
Michał Stawiński (wokal)
Łukasz Sztaba (klawisze)
Wojtek Jasielski (bas)
Tomasz Andrzejewski (gitara)
Adam Jurczyński (gitara)
Marcel Różanka (perkusja)
Orkiestra Opery Bytomskiej – dyr. Adam Sztaba



Ponieważ niemiecki mistrz industrialnego metalu Rammstein stworzył tak wyjątkowy, specyficzny i niepowtarzalny styl, niemal każdy zespół, który próbuje go naśladować właściwie z góry skazany jest na porażkę. Od razu jest porównywany do mistrza i przegrywa w przedbiegach. Bo po co nam naśladowca, jak mamy oryginał. Ale – jak to w życiu bywa - pojawiają się wyjątki, w tym wypadku grupy, a właściwie jedna grupa, która – mimo oczywistych podobieństw – ma jednak w sobie coś takiego niesamowitego, że chce się jej słuchać, chce się chodzić na koncerty i nabywać płyty. Taką właśnie grupą jest, a właściwie był nasz rodzimy OBERSHLESIEN.

Zespół powstał w 2008 roku w Piekarach Śląskich, wydał dwie studyjne płyty, którymi natychmiast zdobył serca polskich fanów. Bo jeśli nawet grupa nie ukrywała fascynacji niemieckim idolem, to jednak potrafiła nadać swojej muzyce wiele polskich akcentów, w postaci specyficznej, słowiańskiej melancholii, specyficznych melodii i harmonii. Jednak największym wyróżnikiem, który miał przeogromne znaczenie dla odbioru dokonań grupy to były teksty. Często bardzo poważne, niezwykle poruszające, opisujące głównie trud Ślązaków, ale które można było odczytywać szerzej, jako opisy losów ludzi, losów Polaków. Niezwykle ważna też była wyjątkowa ich interpretacja przez wokalistę grupy Michała Stawińskiego. Człowieka obdarzonego wyjątkowym głosem, potrafiącego tą polsko-śląską mieszanką słowną trafić w najczulsze nasze punkty.

Zespół mocno i zdecydowanie zmierzał ku zawrotnej jak na polską skalę karierze, lecz niestety, po wydaniu omawianego właśnie krążka, który – chcąc, nie chcąc stał się ostatnim albumem zespołu (przynajmniej w tym oryginalnym, wyjątkowym składzie) grupa rozstała się z jednym z jej współzałożycieli, perkusistą Marcelem Różanką. Wykazując się klasą, panowie nie komentowali swojej decyzji, poinformowali tylko o rozwiązaniu współpracy w ramach projektu Oberschlesien, jednocześnie ucieszyli swoich fanów, że ruszają z nowym projektem nazwanym NeuOberschlesien

Po bardzo długim wstępie pora napisać parę słów o samej płycie. Poszukując nowych terytoriów własnego rozwoju, zespół zdecydował się nawiązać bliższą współpracę z orkiestrą Opery Śląskiej w Bytomiu, dyrygowanej przez niezmordowanego Adama Sztabę. W październiku 2015 roku zespół zagrał (i zarejestrował) dwa koncerty, które w lutym roku bieżącego zostały wydane w formie CD i DVD przez firmę SP Records.

Jeśli ktoś zna wcześniejsze dokonania zespołu, jeśli spotkał i polubił niesamowitą ilość melodii zawartych w tych kompozycjach, jeśli dał się poruszyć ich niesamowitej energii i nieprzeciętnej harmonii, jeśli dał się przytłoczyć ich olbrzymiej mocy, polubi tę płytę już od pierwszych dźwięków. Bo to wszystko, co napisałem wyżej, czym charakteryzowała się muzyka zespołu zostało zwielokrotnione dzięki połączeniu działań grupy z orkiestrą symfoniczną. Orkiestracje nadały tym kompozycjom jeszcze większej siły, większego patosu, hymniczności. Wszystko brzmi przepotężnie, cudownie, wagnerowsko (jakże wyjątkowo brzmią takie utwory, jak „Samotny”, czy „Boży Gniew”). Słuchałem tej muzyki wciśnięty wręcz w fotel. Z głośników bije niesamowita moc, do tego ubrana w niepospolite, ciekawe melodie. I dlatego właśnie muzyka Oberschlesien jest tak łatwo przyswajalna, a jednocześnie tak poruszająca.

Obecność na tych koncertach to musiało być coś niesamowitego. Jeśli człowiek jest aż w tak mocny sposób wejść w ten koncert, słuchając go z płyty, to aż ciężko sobie wyobrazić, jak musiało być w rzeczywistości. Muzyka wydaje się być jeszcze lepsza, jeszcze mocniejsza, niż na płytach studyjnych, a interpretacja tekstów przez Michała jeszcze bardziej przejmująca. Momentami aż ciarki pojawiają się na plecach. I o to – myślę – zespołowi chodziło. I to się zespołowi udało.

I tylko smutno się robi, że po wydaniu tak dobrych płyt, z tą omawianą włącznie, po zdobyciu takiej popularności, panowie z zespołu przestali się dogadywać.

10/10
Ray

Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
 

METAL MUNDUS NA FACEBOOKU























** SKÓRA ŚWIATA **
- Skóra świata


** MORTUUS CAELUM **
- Ad Libertatem Per Mortem


** ANTHRAX **
- Among The Living


** KRV
- Ograma

** ALESTORM
- No Grave But the Sea

** MRTVI
- Negative Atonal Dissonance

** KRYPTONITE
- Kryptonite

** SWABIA METAL vol. I
- Barbarossa's Return

** OSCULUM INFAME
- Axis of Blood

** ANTHRAX
- I'm The Man

** SKALLBANK
- Skallbank

** EDGUY
- Monuments

** IN THIS MOMENT
- Ritual

** ANTHRAX
- Spreading The Disease

** PYRAMAZE
- Contingent

** SARPENTRA
- Supernova

** OVERKILL
- The Grinding Wheel [2]


więcej recenzji
********* GRIN *********


** WATCH OUT STAMPEDE **


***** CLOSTERKELLER *****


*** AMORPHIS
*** KOIOS
*** WHORION

więcej wywiadów
*** HEADBANGERS OPEN AIR
- Brande/ Niemcy


*** HAMMERFALL
+ Gloryhammer
+ Lancer
- Progresja/ Warszawa


*** QTNOIZZ FEST
+ Iron Maiden Tribute Band
+ Hunter
+ Nocny Kochanek
+Acid Drinkers
+Siq
- Kutnowianka/ Kutno


*** NIGHT DEMON
- U Bazyla/ Poznań


*** CLOSTERKELLER
+ Dark Juliette
- Lizard King/ Toruń


*** KREATOR
+ Sepultura
+ Soilwork
+ Aborted
- Progresja/ Warszawa


*** CLOSTERKELLER
+ Alhena
- Estrada/ Bydgoszcz


*** EPICA
+ POWERWOLF
+ Beyond The Black
- Progresja/ Warszawa


*** AMON AMARTH
+ Grand Magus
+ Dawn Of Disease
- Progresja/ Warszawa


*** TRIPTYKON
+ Secrets Of The Moon
+ Steel Drunk
+ Blaze Of Perdition
+ Mord'A'Stigmata
- Progresja/ Warszawa


więcej relacji
*** Głos z ciemności


*** Jaskinia Hałasu


*** AC/DC
- Wczesne lata z Bonem Scottem



więcej recenzji
ARTYKUŁY
*** Czerniejąca Magma
- słów kilka o niezrealizowanym albumie Closterkellera


Top Top  24,535,861 unikalne wizyty  Top Top